6. juli 2012

Mysteriet om Pernille

En bog som fanger

Denne autentiske bog er skrevet af Ellen Stampe. Den handler om den 14 årige pige, Pernille Oldenborg Linds fra Galten lidt uden for Århus, som findes død Sankt Hans aften 2006. 
Igennem bøgen følger man Pernilles mor, Annelise, og hendes erindringer igennem hele sagen.  

Bogen belyser hvordan alle instanser i samfundet er enige om at der er tale om selvmord da den 14 årige pige findes hængene i et lagen ned fra et repos i familiens hjem. 

Forældrene og de 2 ældre søskende er uenige i denne påstand. De forsøger at få politiet og andre instanser i samfundet, til at se sagen fra andre perspektiver. Men de holder alle fast i selvmord, og sagen lukkes også med denne konklusion. 

Familien ville ikke tilslutte sig denne forklaring, da der er alt for mange løse ender og uforklarlige ting som er sket i deres hjem. Nu begynder kampen imod et system som dækker over hinanden, og et system hvor meget få personer er villige til at kritisere andre folks arbejde. 

Kampen er en ulige kamp for en familie som føler at alle døre er lukket. De beslutter derfor at gå til pressen og det er i denne forbindelse at denne bog er blevet lavet. 

I bogen findes en del billeder - men dem vil jeg lade blive i bogen.
Personligt er jeg ikke den helt store læsehest. Det er ganske sjældent at jeg oplever en bog som virkelig fanger mig.  Men denne her bog har formået at fange mig på en måde, så det har været meget svært at lægge bogen fra mig.

Man kommer helt tæt på sagen og bliver inddraget i alle de ting som ligger til grund for politiets beslutning om at lukke sagen som selvmord. Under læsningen sad jeg flere gange med en følelse af "Det kan bare ikke være rigtigt" - "Det sagde de bare ikke" osv.  Man bliver som læser gjort opmærksom på hvordan systemerne fungere og arbejder i praksis. 

Efter at have læst bogen sider jeg og tænker at denne mor har været utrolig stærk og fortsat har taget kampen op imod systemet. Til trods for at hun gang på gang er blevet mødt af kolde svar og lukkede døre. 

Det er en utrolig stærk historie, som jeg er glad for at have læst i denen bog. Jeg er sikker på at Pernille nu er i de bedst mulige hænder i himlen og jeg håber at Annelises inderste ønske om retfærdighed en dag vil gå i opfyldelse og hun kan få lov til endegyldigt at sige. 
"Hvad sagde jeg"


En rigtig god bog som jeg vil give mine varmeste anbefalinger.
Alle bør læse den og opleve hvordan man bliver revet med ind i den autentiske historie.  

Skriv endelig til mig når du har læst bogen og fortæl hvad du syntes om den. 

//Simse 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

simsesworld@gmail.com