22. august 2012

Boller med frø og kerner

Boller som smager himmelsk 

Jeg fik lyst til at bage, men jeg ville ikke bage almindelige boller så jeg fandt frem til disse skønne boller.


Opskriften på Simses boller med Græskarkerner: 
 Der bliver til ca. 12 store boller

1/2 L. Kærnemælk 
6 gram gær
75 gram sesamfrø
75 gram hørfrø
350 gram hvedemel
1 tsk. salt
200 gram græskarkerner 

Hæld kærnemælken i en skål og lad den stå til den har stuetemperatur. 
Opløs nu gæren i kærnemælken. Tilsæt sesamfrø, hørfrø, mel og salt og rør den godt sammen. 
Dejen bliver en meget klistret masse som minder lidt om tyg havregrød.
Lad dejen hvile i køleskabet i ca. 1 døgn. 
Dejen skal ikke røres sammen igen efter den har hvilet.
Brug nu en spiseske til at forme dejen til boller og rul dem i Græskarkernerne
Det kan være meget klistret men det gør at kernerne bliver siddende. 
Læg nu bollerne på en bageplade med bagepapir. Lad dem hæve tildækket i ca. 30 min. 
Tænd nu ovnen på 200 grader og bag bollerne i ca 20 - 25 min. 

Drys evt. med lidt salt inden du sætter bollerne i ovnene. 

Dejen efter at den har hævet i ca.et døgn i køleskabet. 


Rul bollerne i græskarkerne

 Bollerne er nu klar til ovnen.

Færdigbagte og klar til at spise.

Disse boller er perfekte til morgenbordet, brunch, til madpakken eller til en aften snack. 

Sæt igang hvis du også vil prøve - men HUSK dejen skal hæve i et døgn.  


//Simse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

simsesworld@gmail.com